Bemalede stoppebilleder

Syede billeder

Bemalede stoppebilleder

Stoppebillede efter Édouard Manets maleri "Frokost i det Grønne" 1863.

Hør og akryl. År 2014. 209 x 264 cm. (Samme størrelse som Manets maleri.)

Foto: Ole Akhøj

Stoppebillede. Efter Paul Gauguins maleri "Kvinder fra Tahiti". 1891.

Hør og akryl. 209 x 264. År 2016.

 

Stoppebillede. Efter Paul Gauguins maleri "Stilleben med tre Hunde". 1888

Hør og acryl. 2017

Sort net afdækket og sprayet med hvid maling.

"Frokost i det Grønne".

Efter Èduard Manet (1832 - 1883) "Le Dejenure sur l'Herbe"

 

 

Det er noget mærkelig noget, sådan at stå og eftergøre en andens billede.

Men det er det sjoveste jeg har været med til.

Til sidst, synes je, at jeg tænkte ligesom Manet, og krøb helt ind i hans hoved.

 

Historien er som følger:

 

Et selskab på fire kommer roende op imod strømmen. Hvor floden vider sig ud og bliver til en sø lægger de til. De kan ikke komme videre. Et lille vandfald midt i billedets højre side spærrer for videre sejlads. Manet har placeret båden lige over og bag ved den ene mands hat. Det er flanørens hat. I mit billede, der kun er i ét plan, kommet båden til at lande hans hat, som hos en anden Marie Antoinette.

 

Selskabet forlyster sig og i billedets nederste venstre hjørne ligger genstande spredt omkring. Der er minutiøst gjort rede for alt. Der ligger en grå, oval flaske henslængt i græsset og kurven med brødet og druerne er væltet og indholdet er trillet ud. Og det er den badende kvindes blå kjole der ligger purret sammen dér; den nøgne kvinde sidder jo på sin!

 

Kronen på værket er den gule sommerhat der troner over de plå og grønne farver. Nu mangler vi kun en rød. Og sandelig, under billedets øverste kant - midt for - med retning ned mod højre flyver en lille rødbrystet fugl.

 

Askov, 1. november 2014.

Anette Bendixen

 

"Indisk Tekstil". Bemalet stoppebillede. År 2015. Efter udstillingsplakat.

 

Gauguins farveklare flademaleri passede som fod i hose til min skabelonteknik. Jeg omsatte hans maleri med min metode til mit materiale, og forsøgte med den brede billedkant at referere til den tekstile praksis med at sætte billeder og mønstre i rapport, og dermed bringe det ind i en kunsthåndværker sammenhæng.

Originalen.

Tidligere bemalede stoppebilleder.